Какво е виждането ви за умното управление на боклука?
Да няма боклук! В нашата компания гледаме на него като на суровина. „Умно“ е да не заравяме отпадъците, а да ги оползотворяваме, защото това ни носи ползи – екологични, материални, финансови и много други. Политиката ни е да доведем всеки елемент до рециклиране, да оптимизираме всеки процес така, че да минимализираме вредното въздействие върху околната среда. Всеки човек би желал да живее в по-чиста среда, а оползотворяването на отпадъците е начинът това да се случи. Нашата роля е да насърчим хората да рециклират. Добър и устойчив модел създаваме чрез партньорствата си с търговските обекти. Там обособяваме пунктове за приемане на опаковки и след това ги отвеждаме обратно по пътя им към икономиката. На места се използва бартерният принцип. Например срещу количеството рециклирани материали получавате отстъпка в обекта, безплатна вода и т.н. В основата на концепцията ни е да стимулираме хората чрез получаване на лична облага.
Какво накара баща ви, който през 1993 г. основава транспортна компания, да я трансформира в семейна компания за услуги, свързани с отпадъци?
Визията му за бъдещето… това, че „Докато има хора на тази земя, ще има и боклук“, т.е. ще имаме работа винаги. Извън кръга на шегата, нашата компания е една от първите частни в страната в този сектор. Баща ми е визионер и мисля, че това го е подтикнало.
Как превърнахте СОРИКО в иноватор?
Винаги сме били такива. Още в началото, когато компанията се е специализирала в сферата на комуналните услуги, е разполагала със западна техника и съдове за отпадъци, които не са били типични по това време в България. И така години след това, показахме и внедрихме системи за подземни контейнери. Реализирахме първия проект за подземни контейнери в град Нова Загора, благодарение на г-н Николай Грозев, който като кмет на Нова Загора пръв прояви интерес. Стремежът ни е да придаваме високо качество на услугите си и да работим в полза на потребителите, което само по себе си ни води към иновации. Щастливи сме, че в нас партньорите ни намират доверие и ни дават възможност да осъществяваме проектите си.
Какво e най-важното за вас в международните проекти?
Различно е. Когато говорим за техниката, която внасяме и произвеждаме – това е опитът, който получаваме. По-голямата част от държавите в Европа са много развити по отношение на управлението на отпадъците. България има голям потенциал да се приложат много от технологиите, но до известна степен сегашното законодателство прави това невъзможно. Радвам се, че все пак успяхме да намерим ниша, чрез която да внедряваме част от иновациите в управлението на отпадъци. По отношение на услугите, свързани със сметосъбиране и сметоизвозване, имахме възможност да приложим на практика опита си в Ливан. Там изградихме цялостна стратегия по управление на отпадъците – от мястото им на образуване до начина им на преработка. Също така създадохме проект за постепенно внедряване на система за разделно събиране на отпадъците. Надявам се един ден да имаме възможност да реализираме такъв проект и в България. Няма нищо по-хубаво от това да направиш нещо ценно за дома си.
Какви технологии от Запада прилагате?
С времето по естествен начин разширихме дейностите си. Започнахме внос на внимателно отбрани продукти с доказано качество и висок стандарт. Почти десет години представляваме един сред най-добрите италиански производители на надстройки за комунална техника. Пазарът в България е труден, но с времето и начина ни на работа се доказахме като коректен и надежден партньор. По-късно стартирахме собствено производство на подземните контейнери по западен модел. Продължаваме да се развиваме, скоро закупихме нов патент. Тази година предстои представяне на новите ни модели.
Какво ви насочи към производство на контейнерите?
Необходимостта от намаляване на крайната цена. Производството на подземни контейнери в България струва два пъти по-малко от вноса. Друга причина е, че дава възможност на продукта да бъде създаден спрямо необходимостта на нашия пазар и да бъде адаптивен спрямо всеки клиент. Радвам се, че успяваме да правим износ и в близки региони.
Как действа системата за подземни контейнери и какви са ефектите от нея?
Всъщност няма нищо сложно – отпадъците се събират в съдове, които са разположени в шахти под земята. Това ограничава разпиляването на отпадъци около контейнерите, лошите миризми, достъпа на хора и животни до отпадъка, също така може да ограничи и изхвърлянето на едрогабаритни отпадъци в тях. Разполагането им на пешеходни зони с голям човекопоток създава естетически добра атмосфера, а в същото време удовлетворява необходимостта от голям капацитет на съда за отпадък.
Системата дава различни възможности – за измерване на индивидуалното количество изхвърлен отпадък от потребителите, отчитане на запълняемостта на контейнера, ограничен достъп и други според нуждите. Предлагаме мобилно приложение, което позволява при индикация на някакъв проблем потребителят да сигнализира и да проследи за отстраняването му. Така гражданите също са част от контрола, а приложението намалява административните процеси. Моделите, които предлагаме, не изискват закупуване на нова техника за обслужването им, а инсталираме различни аксесоари към стандартните камиони за извозване на отпадъци. Така инвестициите са по-малки, а в същото време даваме възможност да се оптимизират разходите за персонал, което е ключово за финансовия резултат.
Как определяте стойността на успеха си като лидер?
Не бих дала оценка за успеха ми като лидер, но определено вече знам стойността на успеха. Той изисква време, понякога разочарования, много труд, упорство и амбиция. В моя случай и вдъхновение – така реализирам повечето си проекти. Разбрах със сигурност, че успехът не се измерва с финансов показател. Успех е екипът, с който работя, изградените партньорства, уважението в бранша, доверието в думата ми. Фактът, че чрез услугите, които извършваме, допринасяме за опазване на околната среда, ме мотивира всеки ден. Да дадеш стойност на обществото чрез работата си е това, което си заслужава.
Какво движи „СОРИКО“ в мисията за по-чиста България?
„Да запазим природата чиста, защото утре зависи от нас!“ – слоганът на компанията, който точно обяснява към какво се стремим.
"Няма нищо по-красиво от това, някой да се стреми по всякакъв начин да прави живота по-красив за другите. Затова Forbes избра да представи 40 изявени жени в различни сфери на българския бизнес, които споделят своите постижения и измерват успеха си с това, което са направили за хората и обществото. " - списание FORBES BULGARIA