Buy Nothing Day vs. Black Friday, когато маркетингът е по – силен от здравия разум

  • Reading time:5 минути за четене
Buy Nothing Day vs. Black Friday

В последния петък на ноември – същия ден, в който света е обсебен от лудостта на Black Friday – милиони хора избират Buy Nothing Day (Ден без покупки), като символичен жест срещу свръх консумацията и излишното генериране на отпадъци.

Средата на XX век, особенно 1950г. – 1980г. е време на бурна индустриализация, масово производство и нови навици на потребление, което води до необходимостта от създаване на екологично законодателство. В този контекст Buy Nothing Day, не е просто акция. Той е реакция. Призив да погледнем критично върху модела “купи – използвай – изхвърли”, който доминира вече десетилетия.

Идеята е създадена през 1992г. от канадския артист и активист Тед Дейв, като реакция срещу “културата на постоянните промоции”. Първият му плакат е с простата фраза “Enough is Enough” – “ Достатъчно е”. Той формулира движението като “пауза” от натиск за непрекъснато купуване.

Движението добива глобална популярност, след като е подкрепено от базираното в Канада анти-рекламно списание „Adbusters“, което я превръща в международен символ на съпротива срещу свръхконсумацията. Чрез организирането на креативни акции, като “Зомби шопинг”, където хората се разхождат из моловете като “потребителски зомбита”, улични перформанси, лекции за устойчиво потребление и  “Credit card cut-up” – символично рязане на кредитни карти, движението привлича международното внимание. Някъде се организират и “Free  Stores” – места където може да оставиш нещо и да вземеш нещо безплатно. Старомодно, но работи.

Някой икономисти твърдят, че инициативата засяга малките търговци, а откъзът от полупки за един ден няма сериозен екологичен ефект. Най – големия екологичен фокус е намаляването на “въглеродния отпечаатък от покупки”. От 60 до 90% от общия въглероден отпечатък на домакинствата идва от покупките, които купуваме, а не толкова от транспорта или отоплението.

Buy Nothing Day е начин да осъзнаем “скритата цена” зад всяка вещ – къде е произведено?, как е стигнало до нас?, колко ресурси за изхабени?, какво ни носи?, а какво ни е взело???

С времето по естествен начин разширихме дей­ностите си. Започнахме внос на внимателно отбрани продукти с доказано качество и висок стандарт. Почти десет години представляваме един сред най-добрите италиански производите­ли на надстройки за комунална техника. Пазарът в България е труден, но с времето и начина ни на работа се доказахме като коректен и надеж­ден партньор. По-късно стартирахме собстве­но производство на подземните контейнери по западен модел. Продължаваме да се развиваме, скоро закупихме нов патент. Тази година пред­стои представяне на новите ни модели.

В България Black Friday придоби огромна популярност. Друг е въпроса, че не се практикува последния петък на ноември, а през целия месец. Данните сочат, че 85% от купените стоки на Black Friday са непланирани покупки, а средната домакинска вещ  вече се използва по – малко от 6 месеца.

Статистиката за ЕС също е шокираща:
  • Общото количество отпадъци (всички икономически дейности + домакинства) генерирани през 2022г. са близо 2 233 млн. тона отпадък, което прави средно около 4 991кг отпадък на човек годишно.
  • През 2023г. ЕС е генерирал 79.7 млн. тона отпадъци от опаковки (в индустрията и потреблението) – средно 177.8кг на човек. От тях пластмасовите опаковки са около 35.3кг. на човек, от които само 14.8кг се рециклират.
  • В ЕС годишно се изхвърлят близо 12.6млн. тона текстил, от които само част се събират за повторна употреба и рециклиране. През 2022г средното потребление на човек е около 19кг., спрямо 2019г. – около 17кг. Това показва, че обемът и консумацията, както и потенциалните отпадъци нарастват. Отделно от това производството на текстил е сред секторите с най – голямо въздействие върху околната среда.

Смисъла на акцията е не толкова да не купуваме нищо за един ден, а да обърнем внимание на по – важното послание –  “разумното пазаруване”, защото най – екологичния отпадък е този, който не е произведен. Това е  призив към всеки човек да прекъсне цикъла на потреблението и да осъзнае силата на своя избор.

Снимка на Ивайло Попов
Ивайло Попов